Methodiek voor Vroegbehandeling van kinderen met een auditieve beperking
Voor wie | Professional |
Doelgroep | Kinderen met een auditieve beperking in de leeftijd van 0-5 jaar en hun ouders/systeem |
Leeftijd | 0 t/m 5 jaar |
Doel | Het voorkomen en/of verminderen van een achterstand in de communicatieve ontwikkeling, spraak-/taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling van dove en slechthorende kinderen. |
Beheerder | NSDSK |
Contact | edirks@nsdsk.nl |
Meer interventies
Online voorlichtingsmodules over CMB en OC
Mensen met CMB hebben een aantal beperkingen tegelijk die praten of het begrijpen van taal moeilijk maken. Deze beperkingen zorgen ervoor dat de communicatie met anderen moeizaam verloopt. Ze hebben deze problemen vaak al vanaf hun geboorte. Maar het kan ook komen door een ziekte of een ongeluk.
In 5 online voorlichtingsmodules kun je lezen wat communicatie eigenlijk is en wat er gebeurt als we elkaar niet begrijpen. We gaan in op de kenmerken van CMB, hoe je contact maakt met iemand met CMB en hoe je de communicatie van jou én de ander kunt versterken. Het gebruik van OC speelt daarin een grote rol. Maar wat is OC en hoe gebruik je dit? Dat leer je in de modules.
BreakOut4TOS
Met BreakOut4TOS ontdekken jongeren en jongvolwassenen met TOS wat ze willen en nodig hebben in het echte leven; het leven van een volwassene. Ze leren zichzelf beter kennen doordat ze in groepsverband en onder begeleiding van twee behandelaars bewust worden van de thema’s die spelen op weg naar zelfstandigheid. Ze vergroten hun communicatieve redzaamheid en er is aandacht voor de transfer van inzichten naar situaties buiten de groep.
Meer informatieOntwikkelleerlijnen Van nul tot taal
De ontwikkelleerlijnen (OLL) zijn observatieschalen die worden gebruikt in de vroegbehandeling en ambulante behandeling binnen Auris Zorg. Het beschrijft de stappen/mijlpalen van de ontwikkeling van het typisch ontwikkelende kind. De OLL worden eens per drie maanden ingevuld door verschillende disciplines, zodat men kan na gaan hoe een cliënt zich ontwikkelt ten opzichte van het typisch ontwikkelde kind.
Meer informatie